maandag 18 juni 2018

Holland Festival 2018 Kronos Quartet



Jherek Bischoff en Stargaze Strings

Kronos Quartet
Een hele middag en avond gewijd aan het Kronos Quartet en hun gasten in het kader van het Holland festival in Het Muziekgebouw aan het IJ. Geweldig! Het begon al met een concert van Kronos alleen en met daarop volgend een sessie met de Iraanse zangeres/componiste Mahsa Vahdat. Prachtige liederen, vaak gebaseerd op teksten van Iraanse dichters. 
Daarna in het Bimhuis een concert van componist en muzikant Jherek Bischoff met de Stargaze Strings. Heel verrassend voor mij, want ik had geen idee wie hij was, maar eigenlijk vond ik het achteraf het hoogtepunt van de dag. Een nummer over een nacht op een boot op de oceaan was werkelijk prachtig.
Vervolgens Ragazze plays Kronos Classics, waarvan de vier vrouwen een laatste nummer samen met Kapok, drie mannelijke muzikanten, speelden. Mijn vriend Rob was er heel enthousiast over, ik iets minder.
Toen alvast een voorproefje van Trio da Kali uit Mali met traditionele Malinese griotmuziek, waar ik erg van houdt. Zangeres, balafon en een soort bas gemaakt van een kalebas (?). 
Heel bijzonder was het Kronos Quartet met de Vietnamese Vân-Ánh- Võ. Ze bespeelde een snaarinstrument en een soort zingende zaag. Met o.a. een nummer van Purcell en van Mahler(!). Niet echt heel erg mooi, eerlijk gezegd. Maar de aansluitende sessie met Jherek Bischoff was wel weer de moeite waard.
En om negen uur 's avonds de slotact van het KronosQuartet met Trio da Kali. Leuk, mooi, boeiend, maar eigenlijk was het 's middags met Da Kali alleen veel swingender.
Al met al een heel interessante dag. Enig minpuntje: de catering in Het Muziekgebouw was echt heel slecht geregeld! 
hollandfestival.nl

Geen opmerkingen: