dinsdag 7 april 2015

Henri Matisse





Lang verwacht en eindelijkgekomen, de grote tentoonstelling van Henri Matisse in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Favoriet bij mij zijn toch de knipsels, die de bovenzalen in beslag nemen. Er is een hele zaal gewijd aan Jazz, het boek (over het circus) dat Matisse gemaakt heeft. Ook zijn er wandtapijten en kazuifels te zien. En vooral de laatste zaal waar heel grote knipsels hangen in combinatie met grote moderne abstracten, zoals Rothko, is geweldig. Hier stoort het me ook minder dat er steeds kunst uit de collectie van het Stedelijk bijgesleept wordt. Natuurlijk geeft dat een mooi tijdsbeeld etc etc, maar het lijkt ook wel op 'vulling'. Niettemin is de hele tentoonstelling fantastisch. In de benedenzalen val ik het meest op de kleurige stillevens en de odalisken met hun verwijzing naar Marokko. T/m 16 augustus.  
stedelijk.nl

PS Er was ook heel leuke live 'situatie' van Tino Seghal: This Is So Contemporary (ik zal verder niets zeggen, dan is de verassing eraf). Kiss, nog zo'n 'situatie', vond ik helemaal niet spannend. Seghal gaat het hele jaar andere 'werken' tonen. 

Uit Jazz

Uit Jazz







Geen opmerkingen: