woensdag 25 februari 2015

Dagje Amsterdam


Cécile Narix, Centraal Museum Utrecht

Fidan Ekiz, Nederlands Fotomuseum
 
Joost Zwagerman, Gemeentemuseum Den Haag

Allereerst naar de pop-up tentoonstelling van DWDD in het Allard Pierson Museum. Tien vaste gasten van DWDD mochten onbekende werken uit verschillende musea kiezen en er hun eigen expo-ruimte mee vullen. Nogal populair allemaal, maar het leverde wel een leuke mix op van stijlen, sommige verassend, sommige een beetje saai. Het leukste vond ik Cécile Narix met mode van het Gill-collectief. Ook Joost Zwagerman had een heel mooie keuze gemaakt, Marc-Marie had heel erg nagedacht over geur en sfeer en Jan Mulder kwam als enige met 'iets geks'.  T/m 25 mei. Het was de eerste keer dat ik in het Allard Pierson was. Ik vond ook de oudheidkundige collectie heel mooi gepresenteerd en vooral de mummie is fascinerend.
Aan het einde van de middag naar De Late Rembrandt in het Rijksmuseum. Véél te druk, helemaal niet leuk. Tot we op het allerlaatst nog even terugliepen en er bijna niemand meer was in de zalen. Toen konden we alles even echt goed zien. Het mooiste vond ik De Staalmeesters en het portret van Jan Six. Ik geniet het meest van de manier waarop Rembrandt stoffen schildert, het tafelkleed en de kleding: prachtig! Ook de Badende Vrouw en Portret van man met grote hoed zijn heel mooi. Een aanrader dus, maar ga niet voor 16 uur. T/m 17 mei.
rijksmuseum.nl 
allardpiersonmuseum.nl

Portret van Jan Six

Badende Vrouw

De Staalmeesters + detail
  

Geen opmerkingen: