dinsdag 3 juni 2014

Esiri Erheriene-Essi

Warsaw

Spinning in daffodils

Molly, you in danger, girl

Avwebo

Encyclopaedia of hair (Yoruba plait)

Riders on the storm 

Mugshots



De reden om naar Museum Arnhem af te reizen was de tentoonstelling Don't Support the Greedy met schilderijen en tekeningen van Esiri Erheriene-Essi. Samen met vriendin Winja alles uitgebreid bekeken. Ik bewonder Esiri, ze kan prachtig schilderen en geweldig tekenen. Heel inspirerend! Al begrijp ik soms de titels absoluut niet, de schilderijen spreken voor zich. De reeks geschilderde 'stripverhalen' spreken mij iets minder aan, maar de rest vind ik fantastisch. Hoe dan ook een aanrader voor wie van schilderen houdt. Nog t/m 7 september te zien. 



Tegelijk met Esiri Essi was de expositie Threads te zien met werk waarin draad of textiel een rol spelen. Er was een prachtige video over het spinnen en weven in Peru van Kimsooja, een (helaas niet werkende) breiende windmolen van Merel Karhof en werk van 'the usual suspects' als Barbara Polderman en Berend Strik (foto's hieronder) en vele internationale kunstenaars. Daarbij leek het wel of het criterium niet kwaliteit maar kwantiteit was, een aantal werken was echt beneden niveau en niet van deze tijd. En Winja en ik misten bijvoorbeeld iemand als Seet van Hout, die schilderkunst en borduren met elkaar verbindt op een hedendaagse, frisse manier. T/m 17 augustus.






Geen opmerkingen: