zondag 22 juni 2014

Cobra Museum

Rothko

Giuseppe Capogrossi

Rothko

Louise Bourgeois
Ik had me heel veel voorgesteld van de expositie 'From the Guggenheim Collection'  in het Cobra Museum in Amstelveen. Er was een toeslag van 5 euro op de normale prijs, dus de verwachtingen werden nog hoger gespannen. Het zou gaan om internationale  abstracte kunst uit het Guggenheim NY uit de periode 1949-1960. 
Het zal wel aan mij liggen, maar ik was erg teleurgesteld. Er waren een paar bijzondere klassiekers, Rothko natuurlijk, Cy Twombly, Pollock (kleintje), Kline, maar vooral heel veel Cobra-kunstenaars (Appel, Asger Jorn, Alechinsky). Tja die zie ik normaal ook al in het Cobra-museum en dit waren niet eens supermooie werken. En op een wand waar Italianen zouden moeten hangen, hing ineens weer een De Kooning.
Ik heb echt wel genoten van sommige mooie schilderijen van mij onbekende kunstenaars,    maar ik had absoluut veel meer verwacht van deze tentoonstelling. Voor wie niet afgeschrikt is door mijn commentaar: je kunt hem nog tot  31 augustus zien.
www.cobra-museum.nl

Geen opmerkingen: