vrijdag 1 februari 2013

Mike Kelley

Vandaag eindelijk weer een beetje kunst tot me genomen. Ik wilde nog steeds Mike Kelley in het Stedelijk in Amsterdam zien en dat is vandaag dus gebeurd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel van snap, maar nietemin vind ik het wél interessant en spannend om te zien.
Een paar dingen zijn me wel duidelijk: Mike Kelley was een heel gepassioneerde en harde werker (wat heeft hij veel gedaan), hij heeft zich absoluut niet tot één techniek beperkt, de strip- en mediacultuur was belangrijk voor hem en hij heeft heel wat angsten en hang-ups gehad. Ik begrijp wel waarom hij een einde aan zijn leven heeft gemaakt als dit zijn (droom)wereld was.
Er waren een paar dingen die ik heel mooi vond. Vanuit zijn interesse in de stripwereld heeft hij een aantal werken gemaakt over Krypton, de thuisplaneet van Superman (foto linksboven), waarbij de 'bad guy' de wereld doet krimpen en onder een stolp plaatst.
De foto rechtsboven is een hologram. Mooi, maar ik weet niet precies waar het bij hoorde. Waarschijnlijk bij de serie over het naspelen van scènes uit Amerikaanse schooljaarboeken.
Evenals de video van het jongetje (hijzelf ooit?) bij de sinistere kappers, dat ik geweldig vond. Al met al dus zeer de moeite waard.


Geen opmerkingen: