vrijdag 15 februari 2013

Haarlemse musea





















Het is natuurlijk een beetje gek om overal naartoe te gaan en de musea in Haarlem te vergeten. Daarom wilde ik vandaag even naar Roger Hiorns en Joseph Beuys in De Hallen voor deze tentoonstelling voorbij is (nog tot 24 febr. te zien).De werken van Beuys schijnen een historisch kader te bieden voor het werk van Hiorns. Tja het zal allemaal wel...... Het leukste van Hiorns vond ik nog dat er geld uit het plafond kwam regenen, wat een suppoost dan allemaal op zijn knieën ging verzamelem, zodat het opnieuw gebruikt kon worden. De werken met schuim en gekristalliseerde motoren (linksboven) hebben wel een bepaalde schoonheid, maar ik word er niet warm of koud van. Ook Beuys (rechtsboven) viel me tegen hoewel ik daar normaal wel van gecharmeerd ben.

Daarna wilde ik Redouté zien in het Teylers Museum. Prachtige botanische tekeningen en boeken, maar ook hier kon ik niet warm voor lopen. Maar het Teylers zelf blijft altijd weer een bijzondere, inspirerende plek. Ik wilde natuurlijk weer even mijn favorieten zien, de Breitners en de Isaac Israels en de prachtige fossielen in de eerste zaal. Ook het zien van de unieke (gerestaureerde) mozaïekvloer en gedecoreerde roosters en de monumentale houten kasten maakt me altijd weer blij.

 

Geen opmerkingen: