donderdag 11 januari 2018

Pyke Koch

Zelfportret met zwarte band
Bertha van Antwerpen
Herfst, winter

Wachten

Vrouwen in de straat

Niet bepaald mijn favoriete schilder, maar ik wilde de expositie met het werk van Pyke Koch in het Centraal Museum in Utrecht toch wel zien. Zijn vakmanschap en schilderkunstige gaven kun je absoluut niet ontkennen, maar van zijn neo-realistische stijl zal ik wel nooit leren houden. Evenmin als van zijn tijdgenoten, zoals Carel Willink en Charlie Toorop, die ook in Utrecht te zien zijn. Het mooiste vond ik nog 'Wachten', een zwart-wit werk in potlood, krijt en tempera. Ook zijn 'Zelfportret met zwarte band' is een krachtig schilderij, maar verwijst meteen naar zijn fascistische sympathieën. T/m 18 maart.
Gelukkig kwamen we daarna in een achterafzaaltje ineens nog een aantal schilderijen van Marlene Dumas tegen, zoals 'De bruiden van Dracula' dat ik nog nooit gezien had. En 'Exotic lingerie', waarvan ik altijd gedacht heb dat het een tekening was. 
centraalmuseum.nl

Marlene Dumas, De bruiden van Dracula

Marlene Dumas, Exotic lingerie

Geen opmerkingen: