donderdag 22 juni 2017

Strauss’ Salome door De Nationale Opera



Gisteren in het kader van het Holland Festival de opera Salome van Richard Strauss gezien in de Stopera in Amsterdam. De muziek werd uitgevoerd door het Concertgebouworkest, de opera stond onder regie van Ivo van Hove. De omgeving, het Holland Festival, de spectaculaire opera, de inleiding, de dure kaartjes, alles werkte mee om er een unieke belevenis van te maken. En dat was het ook. Maar ik was ook een klein beetje teleurgesteld. Misschien omdat voor mij de muziek alléén niet genoeg is, het oog wil ook wat. Op drie scenes na: de opkomst van de zwaar getatoeëerde Jochanaan, de dans die Salome doet voor Herodes met een video op de achtergrond, en het bloederige einde als Jochanaans hoofd op een zilveren schaal het toneel opkomt, vond ik het matig. 
De "kostuums" waren veelal mannenpakken, waarschijnlijk met de bedoeling het sober te houden en het naar het heden te trekken. Maar een Herodes in een slecht zittend blauw pak, is nu niet erg indrukwekkend (hoewel hij een goede zanger is) en Herodias in een groene avondjurk met diamanten collier en een stijf "kapsel" is niet echt een feeks! Er is steeds iets met een maan in het decor, maar ook dat blijft allemaal heel tam, zelfs tijdens de "apocalyps", wanneer Jochanaan Salome afwijst. Voor mij is het moeilijk om ontroerd te raken door de muziek alleen, dus het ligt vast aan mij. De rest van de zaal was laaiend enthousiast.

Geen opmerkingen: