zaterdag 29 november 2014

De Pont Tilburg

Robert Zandvliet

Willie Doherty

Marlene Dumas

Georg Baselitz

Marenne Welten

Samen met vriendin Winja naar De Pont geweest, ons beider favoriete museum. Zelfs als er niets bijzonders te zien is, is het een heerlijk museum om te zijn. Maar deze keer was er heel veel bijzonders te zien. Robert Zandvliet om mee te beginnen. Zijn schilderijen van stenen zijn prachtig (zijn wandschildering is zozo, voor zijn schetsen zou ik me schamen als ik hem was). Verrassend vond ik de foto's, maar vooral de video's van Willie Doherty. Door de Ierse achtergrond vaak heel beladen beelden. En soms ook heel mooi.
Dan nog de vaste collectie waarbij Anish Kapoor altijd weer blijft boeien, een nieuwe wand met voor mij onbekende tekeningen van Marlene Dumas nu de vaste serie gezichten in het Stedelijk hangt en bijvoorbeeld Thierry CordierBoltansky en Bill Viola. Wat heeft De Pont toch een geweldige collectie!
Dan ook nog een installatie met 18 werken van Baselitz, dicht op elkaar, maar heel mooi. En als slagroom op de taart ontdekten we last minute de schilderijen van Marenne Welten van interieurs. Heel gek, vreemd geschilderd, maar ook weer heel boeiend.    

Geen opmerkingen: