zaterdag 5 januari 2013

GEM Den Haag





Ik wilde graag de tentoonstelling Nabeeld van Amie Dicke zien het het Gem in Den Haag. Dat is op het nippertje nog gelukt. Zij is vooral bekend geworden door het uitsnijden van delen van foto's uit modetijdschriften. In het Gem was nu heel ander werk te zien en ik was vooral benieuwd naar haar Battle of Magenta (linksboven). Daarvoor was een hele zaal gereserveerd. In een heel groot, bijna zaalvullend bad waren foto's geweekt in een vloeistof. Gek genoeg verdwijnt magenta het eerst van de foto's maar blijft wel duidelijk zichtbaar in het bad. Ik moet zeggen dat de werkelijkheid een beetje teleurstellend was, ik had toch iets spectaculairders verwacht. Wat ik wel heel mooi vond, was het werk rechtsboven met de gebruikte bicpennen. Dit is een detail, het werk is veel groter.

Heel verrassend was voor mij was echter de installatie beneden in het Gem van Carlijn Mens. Haar uitgangspunt is Schaduwen en zij maakte een heel groot werk van wel 10 x 2 meter ofzo met schaduwen van mensen, zoals die te zien zouden zijn op een politiescan. Haar uitgangspunt daarvoor zijn de Chinezen die dood zijn gevonden in een vrachtauto in Dover, slachtoffers van foutgelopen mensensmokkel.
Nog afgezien van de inhoud, was het ook een heel mooie tekening. Ik was vooral erg onder de indruk van het feit dat de hele tekening met houtskool was gemaakt op papier, een enorme klus lijkt me. De foto hieronder is nog maar een deel van de tekening.  

Geen opmerkingen: